قطعات يدكي خودرو قطعات يدكي خودرو .

قطعات يدكي خودرو

سيستم خنك كاري خودرو (آشنايي با اجزا و عملكرد آن)

آشنايي با اجزاء سيستم خنك كاري خودرو و عملكرد آن

وظيفه اصلي سيستم خنك كاري، خارج كردن حرارت اضافي (توليد شده) توسط موتور و حفظ دماي كاركرد آن در يك محدوده بهينه (معمولاً بين ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتيگراد) است. اگر اين حرارت كنترل نشود، باعث (داغ كردن) موتور، ذوب شدن قطعات، وازبين رفتن روغن كاري و در نهايت خسارت جبران ناپذير به موتور ميشود.

سيستم خنك كننده خودرو

سيستم خنك كاري مدرن تحت فشار كار ميكند كه نقطه جوش مايع خنك كننده را بالا مي برد و بازدهي را افزايش ميدهد.

اجزاي اصلي اين سيستم به شرح زير هستند:

۱. رادياتور (Radiator)

  • وظيفه: رادياتور يك مبدل حرارتي است. گرماي (جذب شده) توسط مايع خنك كننده از موتور را به هواي خارج منتقل ميكند.

  • ساختار: از يك شبكه لوله هاي فلزي (معمولاً مس يا آلومينيوم) و پره هاي نازك تشكيل شده است. اين پره ها سطح تماس را بسيار افزايش ميدهند تا تبادل حرارت به طور مؤثر انجام شود. رادياتور داراي دو مخزن ورودي و خروجي است.
    رادياتور خودرو

۲. درپوش رادياتور (Radiator Cap)

  • وظيفه: اين درپوش بسيار هوشمندانه عمل ميكند. سيستم را تحت فشار (معمولاً ۱ تا ۱.۵ بار) نگه ميدارد. با افزايش فشار، نقطه جوش مايع خنك كننده بالا ميرود (تا حدود ۱۲۰ درجه سانتيگراد) كه از جوش آوردن موتور جلوگيري ميكند. همچنين درپوش رادياتور داراي يك شير اطمينان است كه در صورت فشار بيش از حد، اجازه ميدهد مايع به مخزن اضافه سرريز شود.
    درب رادياتور

۳. پمپ آب (Water Pump)

  • وظيفه: قلب سيستم و عامل به جريان انداختن مايع خنك كننده در سراسر سيستم است. واترپمپ معمولاً توسط تسمه تايم (Timing Belt) يا تسمه دينام (Serpentine Belt) به حركت درمي آيد.
    پمپ آب

۴- ترموستات (Thermostat)

  • وظيفه: تنظيم دماي موتور است. اين قطعه مانند يك شير حساس به دما عمل ميكند.

    • هنگامي كه موتور سرد است، ترموستات بسته است و اجازه نميدهد مايع خنك كننده به سمت رادياتور برود. در عوض، مايع فقط در داخل بلوك موتور و سرسيلندر گردش ميكند تا موتور سريعتر به دماي كاركرد برسد (Warm Up).

    • هنگامي كه موتور به دماي مشخصي (مثلاً ۸۵ درجه) برسد، ترموستات باز ميشود و مسير گردش مايع به سمت رادياتور را باز ميكند تا عمليات خنك كاري آغاز شود.
      ترموستات

۵. فن رادياتور (Radiator Fan)

  • وظيفه: هنگامي كه خودرو با سرعت كم حركت ميكند (مثلاً در ترافيك) يا زير بار سنگين است، جريان هواي ورودي كافي (براثر حركت خودرو) براي خنك كردن رادياتور وجود ندارد. در اينجا فن رادياتور روشن ميشود و هوا را با شدت از ميان شبكه رادياتور عبور ميدهد تا انتقال حرارت انجام شود.
    فن رادياتور

  • انواع فن رادياتور:

    • مكانيكي: توسط موتور و از طريق يك كلاچ حساس به دما به حركت درميآيد (در خودروهاي قديمي).

    • الكتريكي: امروزه رايج است و توسط يك موتور الكتريكي كنترل ميشود. اين موتور توسط يك سنسور دماي مايع خنك كننده فرمان ميگيرد.

۶. مايع خنك كننده (ضديخ و ضدجوش)

  • وظيفه: اين فقط "آب" نيست! يك مايع خاص متشكل از اتيلن گليكول و آب (معمولاً به نسبت ۵۰-۵۰) است.
    ضد يخ

    • نقطه انجماد را پايين ميآورد (از يخ زدن در زمستان جلوگيري ميكند).

    • نقطه جوش را بالا ميبرد.

    • اين مايع داراي مواد افزودني ضد خوردگي و ضد زنگ است كه از استهلاك داخلي سيستم محافظت ميكند.

۷- مخزن اضافه (Overflow Tank / Expansion Tank)

  • وظيفه: با گرم شدن موتور، مايع خنك كننده منبسط ميشود. اين مخزن فضاي اضافي را براي انبساط مايع فراهم ميكند. وقتي موتور خنك ميشود، مايع از طريق درپوش رادياتور به سيستم بازميگردد. اين كار از هدررفتن مايع جلوگيري ميكند.
    مخزن انبساط

۸- هسته گرمكن (Heater Core)

  • وظيفه: اين قطعه در واقع يك رادياتور كوچك در داخل كابين خودرو (پشت داشبورد) است. هنگامي كه بخاري داخلي خودرو را روشن ميكنيد، يك شير اجازه ميدهد مايع داغ از موتور از داخل اين هسته عبور كند. فن هواي cabin (كابين) روي آن مي دمد و هواي گرم توليد ميكند.
    رادياتور بخاري

۹- سنسور دماي مايع خنك كننده (فشنگي رادياتور)

  • وظيفه: دماي مايع خنك كننده را دائماً اندازه گيري كرده و اطلاعات را به (ECU) خودرو ارسال ميكند. اي سي يو از اين دادهها براي تنظيم نسبت سوخت و هوا، كنترل احتراق و فعال كردن فن رادياتور استفاده ميكند. اين سنسور همچنين اطلاعات را براي نشان دادن روي دماسنج داشبورد ارسال ميكند.

۱۰- لوله ها و شيلنگ ها (Hoses)

  • وظيفه: شبكه انتقال مايع خنككننده بين اجزاي مختلف سيستم هستند.

    • شيلنگ فوقاني رادياتور: مايع داغ را از موتور به رادياتور ميبرد.

    • شيلنگ تحتاني رادياتور: مايع خنك شده را از رادياتور به موتور برميگرداند.

    • شيلنگهاي بخاري: مايع را به هسته گرمكن و از آن منتقل ميكنند.
      شيلنگ رادياتور

چرخه كاري سيستم خنك كننده خودرو (خلاصه):

  1. موتور سرد: ترموستات بسته است. پمپ آب، مايع خنك كننده را فقط در داخل بلوك موتور و سرسيلندر به گردش درميآورد تا موتور سريع گرم شود.

  2. رسيدن به دماي كاركرد: وقتي دماي مايع به حد (تنظيم شده ترموستات) رسيد، ترموستات باز ميشود.

  3. چرخه كامل: مايع داغ از موتور خارج شده، از طريق شيلنگ فوقاني وارد رادياتور ميشود. در رادياتور، حرارت خود را از دست داده و خنك ميشود. سپس توسط پمپ آب، از طريق شيلنگ تحتاني مجدداً به موتور بازگردانده ميشود.

  4. كنترل دما: اگر جريان هواي طبيعي (مثلاً در سرعتهاي بالا) براي خنك كردن كافي نباشد، سنسور دماي coolant فرمان روشن شدن فن الكتريكي را صادر ميكند.

  5. انبساط: مايع منبسط شده به مخزن اضافه سرريز ميكند و هنگام خنك شدن، دوباره به سيستم مكش ميشود.

اين همكاري دقيق بين تمامي اين اجزا اين اطمينان را مي دهد كه موتور خودرو شما هميشه در بهترين دما و شرايط ممكن كار ميكند.

 
 

برچسب: سيستم خنك كاري خودرو، فشنگي رادياتور، رادياتور موتور، رادياتور بخاري، فن رادياتور، منبع انبساط، واترپمپ، پمپ آب، شيلنگ رادياتور،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۴ساعت: ۱۲:۰۲:۱۷ توسط:ملت يدك موضوع:

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده